Pro Design w dniach 13-15 września organizuje konferencję i warsztaty „Food Design – innowacje dla branży spożywczej”, które poprowadzą specjaliści z tej dziedziny – z Włoch, Hiszpanii, Holandii.
W Europie do doskonale rozwijająca się część designu, w Polsce praktycznie nieznana (żadna uczelnia kształcąca projektantów nie prowadzi takiego kierunku ani specjalności).
Warsztaty są bezpłatne, organizowane przez Pro Design na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego - udział może wziąć każdy zainteresowany designem i wzornictwem.
Program konferencji „Food Design – innowacje dla branży spożywczej”
13.09.2010r.
Poznań, Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa ul. gen. T. Kutrzeby 10.
Podczas konferencji i warsztatów organizatorzy zapewniają tłumaczenie symultaniczne z języka angielskiego na język polski.
9.00 Rejestracja uczestników
10.00–10.15 Otwarcie konferencji przez Wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego Leszka Wojtasiaka
10.15-10.20 Wprowadzenie do konferencji Katarzyna Gliszczyńska, Pro Design
10.20–10.45 Martí Guixé, Food designing – „O projektowaniu żywności”
Prezentacja projektów Martíego Guixé w obszarze Food Design (projektowanie żywności), którym Martí zajmuje się od 1995 roku. Prace Martiego, nazywanego „ojcem Food Design”, charakteryzują się poszukiwaniem nowego spojrzenia na produkty, wprowadzaniem języka designu do sfery żywności oraz prezentacją koncepcji poprzez działanie. Efektem tego niekonwencjonalnego podejścia są błyskotliwe i intrygujące pomysły, często bez odniesienia do gotowania i tradycji. Efekt? Możliwy do zobaczenia na konferencji.
10.45–11.10 Katja Gruijters, „Piękno jedzenia z natury”
Codzienna praca Katji polega na tworzeniu koncepcji projektowych oraz gotowych produktów. Jej zdaniem opracowując nowe produkty spożywcze i napoje warto brać pod uwagę najbliższe otoczenie, pozostając blisko własnej tradycji. Można się również pokusić o umieszczenie jedzenia i napojów w zupełnie nowym kontekście. Różne zjawiska społeczne lub zwykłe codzienne wydarzenia mogą przyczynić się do przekształcenia koncepcji lub idei w konkretny produkt spożywczy. Tym niemniej w centrum każdej strategii zawsze powinien znajdować się człowiek i jego środowisko.
Z perspektywy projektanta należy zapewnić pozytywny i inspirujący wkład w dynamicznie rozwijającą się "kulturę jedzenia", dążąc do wykształcenia większej świadomości na temat również koncepcję pozwalającą zapobiegać marnotrawstwu żywności.
11.10–11.35 Desiree Struijk, „Doświadczenie multisensoryczne w branży spożywczej”
Doświadczanie multisensoryczne w coraz większej mierze staje się podstawą licznych koncepcji, stwarzając szereg możliwości także dla branży spożywczej. Zmysły niezmiennie umożliwiają nawiązanie kontaktu z klientem i konsumentem. Jak można stworzyć silny związek z odbiorcą, jednocześnie budując silną markę? Przede wszystkim warto zauważyć, że ludzie w różny sposób reagują na wrażenia wzrokowe, słuchowe, dotykowe, zapachowe i smakowe. W trakcie prezentacji Desiree udowodni, że aby dotrzeć do możliwie szerokiej grupy odbiorców, konieczna jest strategia oddziaływania wielozmysłowego!
11.35–12.00 Adam Tasi, „Rola zapachu w doświadczaniu żywności”
Zapach jest emocją. Dziś w celu osiągnięcia skutecznej komunikacji nie wystarczy już tylko opracować projekt wyglądu i smaku potrawy. Konsumenci chcą być uwodzeni i zaskakiwani. W tej sytuacji konieczne jest oddziaływanie marki na wiele zmysłów jednocześnie. Zapach jest nieodłączną częścią produktów spożywczych – aż 80% wrażeń smakowych związanych jest właśnie z zapachem. Podczas prezentacji Adam Tasi wyjaśni, jak najlepiej projektować zapachy dla produktów spożywczych. Opowie też o znaczeniu zapachu z perspektywy działań marketingowych. Wykład zostanie zilustrowany analizami zrealizowanych projektów dla takich firm, jak Unilever, Kraft czy Cadbury.
12.00-12.15 Katarzyna Gliszczyńska – Pro Design, „Pionierzy Food Design w Polsce”
Prezentacja będzie próbą odpowiedzi czy istnieje coś takiego jak Food Design w Polsce, a jeśli tak to jakie obszary obejmuje?
12.45–13.45 Roberto Verganti , „Innowacja oparta na designie w branży spożywczej: jedzenie ma znaczenie!”
Roberto Verganti przedstawi wyniki własnych badań nad innowacyjnością (opublikowane przez Harvard Business Press w książce pt. „Design-Driven Innovation”) i zdradzi, w jaki sposób firmy z branży spożywczej i pokrewnych sektorów np. Barilla – producent makaronów, Ferrero – producent słodyczy, RedBull – producent napojów energetyzujących, Whole Foods Market – sieć sklepów ze zdrową żywnością, Alessi – producent akcesoriów kuchennych, Whirlpool – producent sprzętu AGD, Snaidero – producent mebli kuchennych, skutecznie konkurują na rynku dzięki produktom i usługom o radykalnie nowym znaczeniu i dlaczego klienci je wybierają. Verganti omówi też strategie tworzenia produktów dzięki wykorzystaniu sieci powiązań w ramach działalności firmy, z uwzględnieniem zaangażowania nie tylko odbiorców końcowych, lecz także „interpretatorów” takich jak naukowcy, dostawcy, tzw. użytkownicy ekstremalni, pośrednicy, firmy z pokrewnych branż czy projektanci. Osoby te posiadają dogłębną wiedzę o zwyczajach i doświadczeniach żywieniowych oraz mają zdolność ich kształtowania.
Program warsztatów „Food Design – innowacje dla branży spożywczej” , Roberto Verganti
14.09.2010r., w godz. 8.30 – 12.15
Warsztaty oparte są na metodologii opracowanej przez prof. Roberto Vergantiego. To pogłębienie i utrwalenie wiedzy przedstawionej podczas wykładu. Bardziej szczegółowo omówione zostaną koncepcje, strategie i procesy związane z innowacjami w designie, tworzonymi z myślą o branży spożywczej. Warsztaty składają się z dwóch sesji. Weźmie w nich udział kilkudziesięciu uczestników, którzy będą pracować w mniejszych zespołach.
Sesja pierwsza : uczestnicy przeanalizują konkretne przykłady innowacyjności opartej na designie (w branży spożywczej) i omówią podstawy osiągniętego sukcesu. Następnie zidentyfikują i przedstawią inne przykłady innowacji, z którymi spotkali się podczas swojej działalności zawodowej lub które wypracowali we własnym zakresie.
Sesja druga: uczestnicy omówią wyzwania dotyczące innowacji w kontekście dwóch firm: Barilla (włoski producent makaronów) oraz Farris (norweski producent wody mineralnej). Przeanalizują też proces, który ich zdaniem doprowadziłby do wypracowania innowacji opartych na designie, na potrzeby tych firm.
Więcej na www.pro-design.com.pl