Pobudź zmysły z marką Bombay Sapphire

Sztuka działa na wyobraźnię, inspiruje i ukazuje nowe horyzonty.

Pobudzone zmysły dają początek procesowi twórczemu i pozwalają na stworzenie oryginalnych dzieł. Marka Bombay Sapphire – jeden z najbardziej znanych ginów na świecie – stanowi natchnienie dla młodych projektantów i od lat związana jest z artystycznym światem. Poprzez promowanie uzdolnionych designerów angażuje się w rozwój sztuki.

Indywidualista Bombay Sapphire

Wyróżnia się spośród innych. Indywidualista w swojej kategorii. Łowi spojrzenia przyciągane szafirowym kolorem. Hipnotyzuje i nie pozwala przejść obok siebie obojętnie. Taki jest gin Bombay Sapphire. Wyjątkowa ziołowa kompozycja sprawia, że trunek charakteryzuje się wyjątkowym smakiem i zapachem. Za marką stoi tradycją, o czym przypomina brytyjska królowa Wiktoria spoglądająca z etykiety trunku. Historia i nowoczesność zostały zamknięte w butelce ginu Bombay Sapphire, który za każdym razem zapewnia niezapomniane doznania dla zmysłów. Nic więc dziwnego, że marka pobudziła wyobraźnię artystów i zainspirowała ich do stworzenia oryginalnych projektów.

Bombay Sapphire w świecie designu

Szkło to materiał codziennego użytku, który w rękach zdolnych artystów i projektantów może zostać przekształcone na wiele różnych sposobów i zamienić się w dzieło sztuki. Rok 1990 to czas, kiedy Bombay Sapphire zasiał pierwsze ziarno w świecie designu. Gruntem była wyobraźnia młodych projektantów, którzy zainspirowani unikalnym stylem ginu, ożywili ideę marki Bombay Sapphire, która jako jedna z nielicznych wśród alkoholi premium zaangażowała się w rozwój światowej sztuki designerskiej.

Zainteresowanie Bombay Sapphire Designer Glass Competition – międzynarodowym Konkursem dla Projektantów Szkła Artystycznego sprawiło, że na stałe wpisał się on w harmonogram wydarzeń związanych ze światem designu. Artyści z całego świata przesyłają swoje projekty kieliszków koktajlowych, natchnionych smakiem, zapachem, kolorem oraz butelką ginu. Konkurs daje możliwość zaistnienia młodym projektantom i otwiera im drzwi do międzynarodowej kariery. Kanada, Hiszpania, Belgia, Portugalia, Francja, Rosja, Turcja oraz Polska – to tylko niektóre kraje, w których organizowany był na przestrzeni lat Bombay Sapphire Designer Glass Competition. Krajowe edycje konkursu wyłaniają laureatów, którzy zostają zaproszeni przez Fundację Bombay Sapphire na Londyński Festiwal Wzornictwa, gdzie mają okazję zaprezentować kieliszki własnego projektu i walczyć o nagrodę główną. Prestiż konkursu przyciągnął wielu zdolnych designerów oraz zaangażował znanych twórców.

Laureatami poprzednich edycji są tak znakomici projektanci jak : Marcel Wanders, Karim Rashid, Jonathan Adler, Eva Zeisel i Dakota Jackson. Natomiast polski akcent na światowym finale konkursu w edycji 2005/2006 to Tomasz Rygalik.

Polak był współtwórcą zwycięskiego dzieła, które zaprojektował razem z holenderskim designerem Jorre van Ast’em. Duet reprezentował Wielką Brytanię. Bombay Sapphire Designer Glass Competition otworzył Tomaszowi Rygalikowi drogę do artystycznej kariery. Jako światowej sławy designer projektuje on dla renomowanych firm takich jak Moroso, Artek czy Iker. Jest pierwszym Polakiem, który został pracownikiem naukowym londyńskiego Royal College of Art. Dodatkowo prowadzi w Londynie własne studio projektowe oraz wykłada na ASP w Warszawie.

London Design Festival to jedno z najważniejszych i najbardziej prestiżowych wydarzeń w świecie designu, które otwiera drzwi do światowej kariery. Każdy projektant marzy o obecności w stolicy Wielkiej Brytanii i zaprezentowaniu tam swoich prac. Bombay Sapphire, który wspiera rozwój najbardziej obiecujących artystów, daje taką szansę i zaprasza do Londynu finalistów krajowych edycji Konkursu. Ponadto, aby uczcić Festiwal, marka wykwintnego ginu wspólnie
z portalem Dezeen.com, stworzyła serię krótkich filmów, które pokazują relacje z najważniejszych wydarzeń jakie miały miejsce w stolicy Wielkiej Brytanii oraz zawierają wywiady z topowymi designerami takimi jak Tom Dixon czy Yves Behar.

Bombay Sapphire Foundation

Tak jak w przeszłości mecenasi sztuki wspierali zdolnych artystów, tak dziś marka Bombay Sapphire dba o rozwój młodych, obiecujących designerów. W tym celu założyła w 2001 roku fundację, która poszukuje młodych zdolnych projektantów, szczególnie wyróżniając tych, którzy pracują w szkle. W skład Bombay Sapphire Foundation, obok liderów światowego designu, wchodzą najważniejsze osobistości z przemysłu szklarskiego.

Członkami fundacji są: Tom Dixon (projektant i dyrektor kreatywny Habitat), Ron Arad (architekt i projektant), Nicole Farhi (projektantka mody), Thomas Heatherwick (projektant i zdobywca Bombay Sapphire Prize w 2002), Lesley Jackson (historyk designu i pisarka), Dan Klein (specjalista w dziedzinie szkła) i Karim Rashid (projektant). Aby promować obiecujących początkujących projektantów, fundacja ustanowiła w 2001 roku nagrodę Bombay Sapphire Prize, która jest przyznawana artystom, designerom i architektom za niezwykłe i innowacyjne użycia szkła. Nagroda zachęca młodych twórców do podjęcia wyzwania i zaprezentowania oryginalnej wizji, będącej wyrazem ich indywidualizmu. Artyści zainspirowani ginem Bombay Sapphire udowadniają, że sztukę można znaleźć w codzienności.

Szkło – materiał na pozór zwykły, który otacza nas ze wszystkich stron, który stał się stałym elementem rzeczywistości, może przeistoczyć się w prawdziwą sztukę. 15 ton potłuczonego szkła wykorzystanego jako surowiec do stworzenia olbrzymiego, podświetlanego kontenera w kształcie sześcianu, tysiące małych kawałków szkła, połączonych ręcznie przypominających morską falę oraz meble wzbogacone szklanymi elementami. To przykłady oryginalnych projektów nagrodzonych Bombay Sapphire Prize, która wręczana jest podczas ważnych dla designerów wydarzeń – od początku jej istnienia był to London Design Festival.  Wyjątek stanowi rok 2008, kiedy zwycięzca odbierał  nagrodę podczas Milan International Design Festival.

Polska edycja Bombay Sapphire Designer Glass Competition

W Polsce Bombay Sapphire Designer Glass Competition po raz pierwszy odbył się w 2004 roku i od tamtej pory jest stałym elementem wydarzeń związanych z krajowym designem. Organizatorem polskiej edycji Konkursu dla Projektantów Szkła Artystycznego od początku jest Bacardi-Martini Polska. Bombay Sapphire Designer Glass Competition adresowany jest do młodych projektantów, którzy są na początku swojej artystycznej kariery. Większość z nich stanowią studenci polskich uczelni artystycznych, dla których Konkurs jest okazją do zaprezentowania własnych pomysłów i zaistnienia w świecie wielkich designerów.

Uczestnicy projektują kieliszki koktajlowe inspirowane zapachem, smakiem i kolorem butelki ginu Bombay Sapphire. Z roku na rok Konkurs cieszy się co raz większą popularnością, wzrasta liczba nadsyłanych prac, a uczestnicy zaskakują nowymi pomysłami. Na podstawie zgłoszonych projektów jury Konkursu wybiera trzy najlepsze, które podczas finału walczą o nagrodę główną. Zwycięzca polskiej edycji reprezentuje kraj na światowym finale Bombay Sapphire Designer Glass Competition.

Ważnym etapem konkursu polskiej edycji Bombay Sapphire Designer Glass Competition jest proces prototypowania finałowych kieliszków w Krośnieńskich Hutach Szkła. To najbardziej znany i największy producent szkła gospodarczego w Polsce, który opiera się na długoletniej tradycji i doświadczeniu. Pobyt w Hucie to dla młodych designerów ważne wydarzenie. Finaliści obserwują każdy z etapów prototypowania kieliszków. Od dmuchania szkła, poprzez formowanie poszczególnych elementów i szlifowanie gotowych dzieł. To cenne doświadczenie dla artystów pracujących ze szkłem, którzy poznają możliwości produkcyjne Huty i stają się bardziej dojrzali jako projektanci.

Duże zainteresowanie jakie wzbudził w Polsce Konkurs, zaowocowało programem „Bombay Sapphire Inspiruje” skierowanym do kanału HoReCa.

W latach 2006 – 2009 Polska jako jedyny kraj na świecie gościła cykl wystaw, podczas których pokazywane były prace nagrodzone i wyróżnione w Bombay Sapphire Designer Glass Competition. To niezwykłe wydarzenie w świecie designu odbyło się w wybranych miastach na terenie całego kraju. Miejscem wystaw były restauracje, puby oraz hotele cztero- i pięciogwiazdkowe, które zgodnie z ideą cyklu zamieniły się na kilka dni w szafirowy świat Bombay Sapphire. Wystrój miejsca nawiązywał do luksusowego i tajemniczego charakteru ginu. Wszyscy obecni na wystawie mogli zobaczyć zdjęcia szklanych kieliszków pochodzących z międzynarodowych finałów Konkursu oraz wybrane prace uczestników polskiej edycji.

Głównym elementem wystaw był brand experiance – prezentowanie marki Bombay Sapphire poprzez zmysły. Goście mogli spróbować koktajli przygotowanych na bazie ginu. Oprócz smaku zaangażowane zostały jeszcze inne zmysły zaproszonych osób. Specjalnie dla obecnych na wystawie zostało przygotowane laboratorium Bombay Sapphire, gdzie mieli oni okazję przekonać się, jak wyglądają i pachną składniki, które sprawiają, że trunek ma tak delikatny smak. Kora kasji, korzeń dzięgla, jagody kubeby a także rajski pieprz to niektóre ziołowe komponenty, nadające wyjątkowości alkoholowi zamkniętemu w szafirowej butelce.

Cykl wystaw wyłonił także inne oblicze marki – gin Bombay Sapphire to nie tylko luksusowy alkohol zapewniający niezwykłe doznania smakowe, ale także prawdziwy mecenas sztuki, który poprzez swoje działania wspiera świat designu i jego twórców.

Siła inspiracji…

Jednak Bombay Sapphire to nie tylko szkło. Marka promuje także inne gałęzie sztuki związane z szeroko pojętym designem. 75-metrowa kanapa na lotnisku Malpensa w Mediolanie to niezwykła atrakcja dla podróżujących. Odpoczywając na oryginalnej sofie, mają oni okazję obcować z nowoczesną sztuką.

Jej projektant – Tom Dixon – to designer współpracujący z Bombay Sapphire od wielu lat. Innym przykładem sztuki użytkowej wspieranej przez markę Bombay Sapphire jest imponujący żyrandol, który składa się z 52 tysięcy kryształków Swarovskiego oraz 2 tysięcy niebieskich światełek „Bombay Blue”. Zobaczyć go można na terminalu 4. na lotnisku JFK w Nowym Jorku. Bombay Sapphire współpracuje także z takimi twórcami światowej klasy, jak Yves Béhar, Emma Gardner i Tord Boontje. Prace tych artystów również miały swoje oryginalne prezentacje, odwiedziły m.in. lotniska w Kopenhadze, Singapurze, Bangkoku, Sydney, Londynie i Nowym Jorku.

Zainteresowanie i zaangażowanie artystów w projekty zainicjowane przez Bombay Sapphire to najlepszy dowód na to, że marka przyczynia się do rozwoju sztuki designerskiej i zachęca do szukania jej w codzienności. Wszechstronność i pomysłowość projektantów pokazuje, że przełamanie rutyny może pobudzić zmysły i stać się inspiracją do kolejnych pomysłów, gdzie jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia.

Bombay Sapphire to najwyższej jakości gin , którego butelka charakteryzuje się wyjątkową szafirową barwą. Jest produkowany w oparciu o oryginalna recepturę z 1761 roku. Unikalna kompozycja spirytusu zbożowe i dziesięciu starannie wyselekcjonowanych ziół i korzeni, tworzy niepowtarzalny smak i aromat tego trunku. Korzeń dzięgla nadaje piżmowy, ale zarazem bardzo delikatny aromat. Kora kasji tworzy nutę cynamonową, jagody kubeby – korzenny, lekko pieprzowy zapach z nutą cytryny i sosny, a rajskie zioła nadają całości wyrazistości i unikalnego smaku.

Wyłącznym dystrybutorem ginu Bombay Sapphire w Polsce jest Bacardi-Martini Polska Sp. z o.o.

Ilość odsłon: