Porcelana nadal modna

Porcelana nadal modna

Porcelana służy człowiekowi już od VII wieku. Wynaleziona została w Chinach za czasów panowania dynastii Tang, a do Europy trafiła dopiero w XII-XIII wieku. Jej receptura była pilnie strzeżona i stanowiła zagadkę dla europejskich kupców i alchemików aż do 1709 roku, gdy niemiecki alchemik J.F. Bttöger podczas prób wyprodukowania złota odkrył recepturę wytwarzania białej, twardej porcelany. W Polsce jej pierwszą wytwórnię założył w 1790 w Korcu, książę Józef Czartoryski.

Porcelana zachwycała zawsze i zachwyca do dziś. Obecnie zajmuje zaszczytne miejsce na polskich stołach. Coraz częściej doceniana jest nie tylko za funkcję użytkową, ale również za estetyczną, bo przecież dobra i wykwintna kuchnia to nie tylko wyszukane potrawy, ale cała oprawa posiłku.

Jakość porcelany to zasadniczy wymóg
Dziś większość domów, hoteli, restauracji i kawiarni jest zorientowana na kompleksowe zaspakajanie potrzeb swoich konsumentów i domowników. Filiżanka z kawą czy zastawa na której podano kolację, świadczą o poziomie naszego domowego życia czy jakości usług w gastronomi. W przypadku branży gastronomiczno hotelarskiej oprócz  zewnętrznych walorów porcelany ważne są również funkcjonalność i wytrzymałość. Mycie dużej ilości naczyń w zmywarkach i sposób ich przechowywania narzucają pewne wymogi , którym potrafi sprostać porcelana grubościenna  tzw. hotelowa. Porcelana do użytku domowego jest nieco lżejsza i delikatniejsza, co wcale nie znaczy, że gorszej jakości. Porcelana w domu jest wyrazem pewnego poziomu i stylu życia. Posiłki podawane na niej na co dzień czy od święta są wykwintne i niezwykłe w samym już wyglądzie. Dyskretnie proste i eleganckie zestawy gładkie czy reliefowe, nierzadko z subtelnym monogramem stanowią doskonałą wizytówkę pani domu, hotelu lub restauracji.

Obecnie panujące trendy
Biel jest zawsze w dobrym tonie - doskonale współgra z każdym wystrojem wnętrza i podawaną na talerzu potrawą,  dając duże pole do popisu mistrzom kulinarnych dekoracji.
Zapotrzebowanie na różnorodność tego asortymentu jest olbrzymie, szczególnie w branży restauratorskiej. Wszystkie potrawy i napoje muszą być przecież odpowiednio podane. Stąd pełen wachlarz rozmiarów talerzy, salaterek, półmisków, filiżanek – zgodnie z przeznaczeniem. Hotele i restauracje to nie tylko porcelana grubościenna. Mile widziane są również delikatne i cienkościenne zastawy. Odpowiednio dobrana porcelana do charakteru wnętrza sprawia, że naczynia stają się jej nierozłącznym elementem wystroju.

Porcelana nie jest obojętna na zmieniającą się modę. Obecnie rynek porcelany zawojowały nietypowe i ascetyczne formy. W cenie są owale, nie słabnie też popularność naczyń kwadratowych. Dotychczasowe połączenie szkła i porcelany jest już niewystarczające. Modne jest łącznie talerzy szklanych i porcelanowych, filiżanek ze szklanymi spodkami, a także filiżanek na kawę espresso ze szklaneczką na wodę, podanych na porcelanowej tacy.

Źródło: Fabryka Porcelany we Włocławku.

Ilość odsłon: